Er is geen hoge, eenmalige investering, maar een doorlopend abonnement wat past bij de verdere groei als 9+ Organisatie. We maken actief gebruik van online meetings en digitale tools om de samenwerking transparant en efficiënt te laten verlopen. Tijdens het proces geven we Just-in-Time begeleiding en is er een Panic button beschikbaar als teamleden vastlopen. De sprintboards geven zicht op de voortgang van de Pop-Up Teams en implementatie van de verbeteringen.
De Challenge Day
De ondernemer neemt – samen met een aantal andere ondernemers – deel aan en 9+Inspiratie/Challenge sessie door 9+ grondlegger Berry Veldhoen. Deze sessie wordt afgesloten doordat iedere deelnemende Ondernemer aan de andere Ondernemers een persoonlijke toelichting op zijn 9+ kansen geeft aan de hand van zijn 9+ Selfie die hij heeft ingevuld en waar zijn belangrijkste 9+ interne en externe doorgroei– en ontwikkelkansen naar voren komen.
De 9+ Selfie voor medewerkers
Bij het begin van de 9+ reis (abonnement) worden een aantal managers, teamleiders en medewerkers gevraagd ook hun ‘selfie’ in te vullen. Deze ‘selfie’ spiegelt als het ware de thema’s van de 9+ Selfie zoals door de ondernemer ingevuld. Waar zien zij de belangrijkste verbeterpunten? De resultaten geven de ondernemer extra zicht op de emotionele belevings aspecten en behoeftes van klant– en medewerkers. Hiermee kun je systematisch procesverbeteringen prioriteren en 9+ ervaringen inrichten voor klanten.
De 9+ Sprint Boards
Met de geselecteerde sprint tools en– dashboards kunnen de teams eenvoudig en transparant zelf hun 9+ verbeteringen inplannen (capaciteit) en de voortgang delen en monitoren. Voor het efficiënt verbeteren van de gekozen 9+ Talent en 9+ Klant Boosters krijgen de medewerkers training in gebruik van deze 9+ sprint boards. De ondernemer volgt via het 9+ Management Dashboard de 9+ verbeteringen.
Certificering en Community
Je wilt niet alleen 9+ worden, je wilt het ook blijven door het 9+ ECO (Emotioneel Commercieel Ondernemen) Systeem breed te borgen in de organisatie. Hierna kun je 9+ Gecertificeerd te worden (Platinum Membership). Hiertoe dienen minimaal 4 sprints door Pop-Up Teams met goed resultaat afgerond te worden. Ondertussen worden alle medewerkers middels een communicatieprogramma bij de 9+ Sprints betrokken en krijgen alle medewerkers toegang tot de 9+ Community. Daardoor kunnen zij deelnemen aan een leersysteem tussen uiteenlopende onderdelen. Deze 9+ Community biedt ook toegang tot een kennis-marktplaats die door de Community Members wordt aangevuld met best-practices van andere ondernemingen, maar kan bijvoorbeeld ook worden gebruikt om tijdelijk professionals uit te wisselen.
Laat je uitdagen en maak kennis met de 9+ filosofie. Ontdek een nieuwe manier om naar je eigen bedrijf te kijken en ontdek daarmee nieuwe doorbraak- en groeimogelijkheden.
Investeer een dagdeel en laat je ’s ochtends door Berry onderdompelen in de 9+ filosofie aangevuld met aansprekende praktijkvoorbeelden van 9+ organisaties van Coolblue tot een IT club die stuurt op de ‘bucketlist’ van professionals.
Tijdens deze Challenge Day ontmoet je andere MKB-ondernemers die net als jij in de door-groeifase van hun bedrijf zitten.
Elke ondernemer vult voor de Challenge een 9+ Selfie in. Tijdens de challenge sessie wordt bovendien gescored op de 6 elementen waar een 9+ organisatie op stuurt.
Deze scores worden visueel, onder andere in de vorm van een ‘ spider diagram ‘ ingetekend op A3 en aan elkaar gepresenteerd en elke selfie wordt onderling met alle ondernemers besproken. Ook 9+ Ondernemers beoordeelt: waar zitten voor jou als ondernemer de belangrijkste 9+ groeikansen?
Na afloop van deze inspirerende en intensieve dag kunnen wij garanderen dat je naar huis gaat met minimaal twee praktische ideeën die je helpen om 9+ Organisatie te worden door de beleving van klanten en medewerkers een positieve 9+ impuls te geven. Ideeën die je de volgende dag al in de praktijk kunt brengen!
Schrijf mij maar in voor zo’n 9+ Challenge Day!
Medewerkers en managers maken door het invullen van de selfie kennis met associatieve belevingsfeedback die hen motiveert om hier vervolgens enthousiast mee aan de slag. En daarmee te starten met een van de Boosters waardoor gericht 9+ beleving gerealiseerd wordt, binnen en buiten.
De resultaten van de scan worden door het 9+ Ondernemers Team gedeeld in een korte krachtige presentatie, met de Ondernemer en een aantal Key-medewerkers. Dit leidt tot prioritering van de thema’s waarmee je 9+ beleving gericht kan implementeren om de eerste resultaten te boeken. Zowel bij klanten als intern (procesverbeteringen).
In de praktijk is de combinatie van de ‘selfie’ die de ondernemer maakt tijdens de 9+ Ondernemers Challenge Day en de People Scan/Selfie, een 360° zelfevaluatie van je bedrijf die goed zicht geeft op de 9+ kansen. Deze 9+ manier van kijken biedt mogelijkheden om je los te maken van de waan van de dag en focus en aandacht te verleggen die zaken die er werkelijk toe doen, zowel vanuit perspectief vanuit de medewerkers alsook de klanten.
Na deze 9+ zelfevaluatie wordt een go op het vervolgtraject gegeven, waarbij medewerkers in Pop-Up Teams door middel van sprints een aantal 9+ Talent en Klant Boosters inzetten op basis van de gestelde prioriteiten. Daardoor kan ook 9+ Certificering plaatsvinden.
We starten met een 9+ Kick-off sessie waarin we (een deel van) je medewerkers meenemen in de filosofie van 9+ en de eerdere resultaten van de Selfie van de ondernemer en de People Scan. In deze sessie doen we een aantal interactieve klantreis oefeningen waarmee medewerkers direct aan de slag gaan met de zoektocht naar verbeteringen en 9+ momenten in bestaande (klant)processen waar zij zicht op hebben. De sessie wordt afgesloten met een oefening hoe Pop-Up Teams te organiseren.
Op basis van deze Kick-off sessie bepalen we samen met de Ondernemer welke sprints door welke Pop-Up Teams het best kunnen worden ingezet.
Procesonderwerpen die bijvoorbeeld aan bod kunnen komen:
In iedere sprint komen zowel offline als online processen aan bod en gaan medewerkers op zoek naar de meest waardevolle 9+ momenten die in de processen kunnen worden ingebouwd.
Wanneer de eerste sprint begint, maak je kennis met de bijzondere sprintmethodiek van 9+ Ondernemers.
Onze sprints kennen een mooie opbouw met een duidelijke Definition of Ready (DOR) en Definition of Done (DOD), zodat medewerkers efficiënt en binnen de afgesproken deadlines echt uitvoering kunnen geven aan de sprints, naast hun normale dagelijkse werkzaamheden. In (online) stand-ups worden regelmatig de resultaten gedeeld en besproken.
Het sprintteam definieert meetbare doelstellingen van de sprint, zodat iedereen helder voor ogen heeft wanneer de sprint geslaagd is. Dit is de Definition of Done.
Als start wordt een Defintion of Ready opgesteld. Daarin wordt op een rij gezet wat er allemaal nodig is om de sprint succesvol te laten verlopen; zowel inhoudelijk als qua ingezette capaciteit. Dit voorkomt onderweg vastlopen.
Op basis van deze twee definities, bepalen we de ‘milestones’ die nodig zijn om de doelstellingen te behalen. Milestones en Definities worden in een tijdslijn geplaatst en gezamenlijk door het Pop-Up Team en de Ondernemer afgetekend. En in een overzichtelijk digitaal sprintboard gezet dat gekoppeld wordt aan het ondernemers dashboard.
De sprint kan van start!
Na afloop van de sprint, worden de resultaten intern gepresenteerd, ook aan de ondernemer. Deze presenteert de resultaten aan de andere ondernemers die vanuit de gezamenlijke Challenge-sessie met de diverse 9+ trajecten gestart zijn. Met elke ondernemer wordt een intern communicatieprogramma opgezet.
Het hele team werkt in een digitaal transparant sprintboard dat door 9+ Ondernemers ter beschikking wordt gesteld. Capaciteit, taakverdeling, tijdslijnen, documenten, vragen en commentaar, alles vindt overzichtelijk zijn weg in het sprintboard, waardoor ieder teamlid precies kan zien wie met welke taak bezig is en of de sprint op schema ligt of niet.
We beginnen de week met een weekstart en eindigen met een afsluiting. Tussendoor is het mogelijk om met een Panic Button je collega’s en het 9+ Ondernemers team te laten weten dat je vastloopt. We organiseren dan een korte (online) ‘stand-up’ om ervoor te zorgen dat mogelijke obstakels richting de doelstellingen uit de weg kunnen worden geruimd.
Halverwege de sprint organiseren we een interne, korte (online) challenge sessie, waarin de voortgang met de belangrijkste stakeholders wordt besproken, uiteraard inclusief de ondernemer zelf. Tevens worden de teamleden uitgedaagd op verdere verbeter suggesties. Na 4 weken maken de we de balans op: missie geslaagd?
Als een Ondernemer 9+ Gecertificeerd is wordt dit gevierd met een sessie met alle medewerkers. Ook wordt de externe communicatie rond het 9+ Certificaat afgestemd en krijg de organisatie toegang tot het exclusieve Platinum Community Membership.
Om het certificaat te behouden, biedt 9+ Ondernemers de volgende diensten:
Halen en brengen: 9+ Ondernemers committeert zich aan de opbouw van een community waar ondernemers samen met gelijkgestemde ondernemers en hun medewerkers blijven doorbouwen aan hun 9+ organisatie.
We houden elkaar op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van het Nieuwe Werken en andere relevante ontwikkelingen. Je krijgt toegang tot de volledige 9+ omgeving en we organiseren regelmatig bijeenkomsten en (online) seminars over 9+ onderwerpen die breed spelen.
Daarnaast behoudt je toegang tot de tools die we tijdens de sprints gebruiken, zodat je zelfstandig door kan sprinten en ontwikkelen.
Het grote voordeel van de 9+ Community is dat je met gelijkgestemde ondernemers en medewerkers kan blijven door ontwikkelen aan je eigen 9+ organisatie. De selectie van benodigde kennis, materialen en tools doen wij voor je (inclusief voorinvestering, software, licenties). Voordelen: