De 9+ methodiek is door 9+ mede-grondlegger Berry Veldhoen en het door hem mede opgerichte Altuïtion, al meer dan 20 jaar succesvol toegepast in het grote bedrijfsleven en de publieke sector. De 9+ methodiek wordt samen met onze community aanpak ingezet waardoor ondernemers met betrokken en enthousiaste medewerkers samen een 9+ organisatie realiseren, waar werkgeluk centraal staat.
Operationeel verbeteren: wellicht herken je dit, ondernemers focussen in hun bedrijf vaak op ‘controle’ en ‘grip’ in de onderste laag van de piramide. Dit leidt vaak tot ‘brandjes blussen’ en geleefd worden door ‘de waan van de dag’: feitelijk vecht je elke dag om ontevredenheid en inefficiency te voorkomen.
Met de community aanpak gaan geselecteerde medewerkers naast hun drukke dagelijkse werkzaamheden in pop-up teams gericht werken aan de verdere ontwikkeling en groei van de onderneming.
9+ Challenge
Nieuwsgierige ondernemers nemen deel aan een 9+ Challenge sessie door 9+ mede-grondlegger Berry Veldhoen. In deze sessie wordt de Community Aanpak van 9+ Ondernemers gedemonstreerd De deelnemende ondernemers delen ook hun huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt en hun commerciële positie. De challenge sessie (één dagdeel) wordt informeel afgesloten waarbij de belangrijkste interne en externe doorgroei– en ontwikkelkansen onderling worden besproken.
Feedback onder alle medewerkers
Bij het begin van de reis naar het organiseren van jouw bedrijf als Community worden medewerkers gevraagd om hun ‘selfie’ in te vullen. Hoe zitten zij ‘in hun vel’ en waar zien zij de belangrijkste verbeterpunten? De resultaten geven de ondernemer extra zicht op de emotionele belevings aspecten en behoeftes. van medewerkers. Hiermee kun je systematisch (proces) verbeterpunten prioriteren en door pop-up teams laten realiseren .
Pop-up teams
Met de community aanpak van 9+ Ondernemers kunnen pop-up teams eenvoudig en transparant zelf hun verbeteringen inplannen (capaciteit) en de voortgang van de sprint delen en monitoren. Voor het efficiënt verbeteren van de gekozen boosters krijgen de medewerkers training in gebruik van deze sprint boards. De ondernemer volgt via het dashboard de verbeteringen.
Community Management
Je wilt niet alleen de community aanpak leren, je wilt het ook blijven! Hiervoor is het vereist om de community continu ‘aan te (blijven) jagen’ in de breedte van de organisatie. Ondernemers en management moeten hierop commitment geven, zodat alle medewerkers betrokken blijven en de 24/7 Community App actief blijven gebruiken. In de 24/7 Community App vind je alle alles over (het samenstellen van) pop-up teams en relevante (bedrijfs) informatie voor alle medewerkers.
Roel Oostra van Keukenspectrum Groep over de Community Aanpak
Laat je uitdagen en maak kennis met de 9+ filosofie. Ontdek een nieuwe manier om naar je eigen bedrijf te kijken en ontdek daarmee nieuwe doorbraak- en groeimogelijkheden.
Laat je door Berry onderdompelen in de 9+ filosofie aangevuld met aansprekende praktijkvoorbeelden van 9+ organisaties van Coolblue tot een IT club die stuurt op de ‘bucketlist’ van professionals.
Tijdens deze Community Challenge kijken wij naar de situatie en groeifase van jouw bedrijf. Ook gaan we dieper in op de potentiële speerpunten die jij door middel van pop-up teams wil boosten.
Elke ondernemer vult indien gewenst voor de Challenge een 9+ Selfie in. Tijdens de challenge sessie wordt gekeken naar de 6 elementen waar een 9+ organisatie op stuurt.
Ook 9+ Ondernemers beoordeelt: waar zitten voor jou als ondernemer de belangrijkste 9+ groeikansen? Na het bespreken van de selfie gaan we aan de slag met de community aanpak voor jouw bedrijf. Hoe betrek je je medewerkers en boost je jouw bedrijf tot 9+ Community?
Na afloop van deze inspirerende sessie kunnen wij garanderen dat je naar huis gaat met minimaal twee praktische ideeën die je helpen om 9+ Organisatie te worden door de beleving van klanten en medewerkers een positieve 9+ impuls te geven. Ideeën die je de volgende dag direct al in de praktijk kunt brengen!
Schrijf mij maar in voor zo’n 9+ Challenge!
Medewerkers maken door het invullen van de selfie kennis met belevingsfeedback die hen motiveert om met de verbeterpunten enthousiast aan de slag te gaan. Met de prioriteiten kunnen zij direct hun pop-up team samenstellen en starten met een van de boosters.
De resultaten van de feedback worden door het 9+ Ondernemers Team gedeeld in een overzichtelijk dashboard. Dit leidt tot prioritering van de thema’s waarmee de pop-up teams direct aan de slag kunnen.
In de praktijk is de combinatie van de ‘selfie’ die de ondernemer maakt tijdens de 9+ Ondernemers Challenge Day en de People Scan/Selfie, een 360° zelfevaluatie van je bedrijf die goed zicht geeft op de 9+ kansen en prioriteiten. Deze manier van kijken biedt mogelijkheden om je los te maken van de waan van de dag en focus en aandacht te verleggen die zaken die er werkelijk toe doen, zowel vanuit perspectief vanuit de medewerkers alsook de klanten.
We starten met een Kick-off sessie waarin we het pop-up team meenemen in de 9+ methodiek en de genoemde prioriteiten. In deze sessie doen we een interactieve (klantreis) oefening waarmee medewerkers direct aan de slag gaan met de zoektocht naar verbeteringen en 9+ momenten in bestaande (klant)processen waar zij zicht op hebben. De sessie wordt afgesloten met een oefening hoe Pop-Up Teams te organiseren.
Op basis van deze Kick-off sessie bepalen we samen met de Ondernemer welke sprints door welke Pop-Up Teams het best kunnen worden ingezet.
Procesonderwerpen die bijvoorbeeld aan bod kunnen komen:
In iedere sprint komen zowel offline als online processen aan bod en gaan medewerkers op zoek naar de meest waardevolle 9+ momenten die in de processen kunnen worden ingebouwd.
Wanneer de eerste sprint begint, maak je kennis met de bijzondere booster aanpak van 9+ Ondernemers.
Sprints worden ingezet en kennen een mooie opbouw met een duidelijke Definition of Ready (DOR) en Definition of Done (DOD). Medewerkers kunnen efficiënt en binnen de afgesproken deadlines echt uitvoering kunnen geven aan de sprints, naast hun normale dagelijkse werkzaamheden. In (online) stand-ups worden regelmatig de resultaten gedeeld en besproken.
Het sprintteam definieert meetbare doelstellingen van de sprint, zodat iedereen helder voor ogen heeft wanneer de sprint geslaagd is. Dit is de Definition of Done.
Als start wordt een Defintion of Ready opgesteld. Daarin wordt op een rij gezet wat er allemaal nodig is om de sprint succesvol te laten verlopen; zowel inhoudelijk als qua ingezette capaciteit. Dit voorkomt onderweg vastlopen.
Op basis van deze twee definities, bepalen we de ‘milestones’ die nodig zijn om de doelstellingen te behalen. Milestones en Definities worden in een tijdslijn geplaatst en gezamenlijk door het Pop-Up Team en de Ondernemer afgetekend. En in een overzichtelijk digitaal sprintboard gezet dat gekoppeld wordt aan het ondernemers dashboard.
De sprint kan van start!
Na afloop van de sprint, worden de resultaten intern gepresenteerd, ook aan de ondernemer. Deze presenteert de resultaten aan de andere ondernemers die vanuit de gezamenlijke Challenge-sessie met de diverse 9+ trajecten gestart zijn. Met elke ondernemer wordt een intern communicatieprogramma opgezet.
Het hele team werkt in een digitaal transparant sprintboard dat door 9+ Ondernemers ter beschikking wordt gesteld. Capaciteit, taakverdeling, tijdslijnen, documenten, vragen en commentaar, alles vindt overzichtelijk zijn weg in het sprintboard, waardoor ieder teamlid precies kan zien wie met welke taak bezig is en of de sprint op schema ligt of niet.
We beginnen de week met een weekstart. In het pop-up team is het mogelijk om met een Panic Button je collega’s en het 9+ Ondernemers team te laten weten dat je vastloopt. We organiseren dan een (online) ‘stand-up’ om ervoor te zorgen dat mogelijke obstakels richting de doelstellingen uit de weg kunnen worden geruimd.
Halverwege de sprint organiseren we een interne, korte (online) challenge sessie, waarin de voortgang met de belangrijkste stakeholders wordt besproken, uiteraard inclusief de ondernemer zelf. Tevens. Na de sprint maken de we de balans op: missie geslaagd?
Als een pop-up teams een verbetering heeft doorgevoerd wordt dit gevierd en gedeeld met alle medewerkers. Om met de community aanpak continu verbeteringen door te blijven voeren in de organisatie biedt 9+ Ondernemers:
Halen en brengen: 9+ Ondernemers committeert zich aan de opbouw van een community waar bedrijven blijven doorbouwen aan hun 9+ organisatie.
We houden elkaar continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van relevante ontwikkelingen. Iedereen krijgt toegang tot de volledige Super Community omgeving en we organiseren regelmatig events en (online) seminars over onderwerpen die breed spelen.
Daarnaast behoudt je toegang tot de sprint methodiek- en software die we tijdens de sprints gebruiken, zodat je zelfstandig door kan sprinten en ontwikkelen.
Het grote voordeel van de Community is dat je met gelijkgestemde bedrijven door kan blijven ontwikkelen aan je eigen 9+ Community. De selectie van benodigde kennis, materialen en tools doen wij voor je. Voordelen: